dinsdag 21 oktober 2008

Regenseizoen

... en dat zal ik geweten hebben ook. Vol goede moed vertrok ik vrijdagochtend (het weekend duurt hier voor de studenten zo maar eventjes 3 volle dagen!) om 4u naar de bushalte waar de bus naar Monteverde (een van de vele natuurparken) zou vertrekken. Alleen, de bus bleef op zich wachten. De overvloedige regen van de voorbije dagen - er is hier op dit moment al meer regen gevallen in oktober dan het maandgemiddelde - had de weg onberijdbaar gemaakt en daar vielen de plannen in het water, letterlijk en figuurlijk.
Maar niet getreurd, groene bestemmingen genoeg in dit landje en dus ging het daarna richting Fortuna en dat was helemaal geen slechte beslissing. Ik was
blij om eventjes uit de grootstad San Jose te zijn en zelfs de busrit was een waar avontuur. Het landschap varieert voortdurend, steeds nieuwe dingen te zien: heuvels, bergen, dalen, plantages, kleine watervalletjes, reusachtige bruine rivieren,... je noemt het maar op, een lust voor de ogen. Jammer genoeg is het vrij moeilijk om vanuit de bus foto's te nemen. Ik besloot dan maar de toerist uit te hangen in La Fortuna zelf.
Bij al dat moois was dat helemaal niet moeilijk: eerst en vooral was er de prachtige waterval, diep verstopt in een stukje van het tropisch regenwoud. Een
tochtje bracht ons tot helemaal beneden, de terugwandeling had wel wat meer aarde in de voeten.
Daarna ging het richting Arenal, een nog actieve vulkaan. De bewolking maakte het echter quasi onmogelijk om veel lava te zien, maar toch konden we enkele rode stipjes spoten. Na zo'n drukke dag was wel wat ontspanning aan de orde en dit vonden we in de warmwaterbronnen, natuurlijk verwarmd door de vulkaan naar het schijnt, van Baldi. Wat warm deed echt wel deugd, zeker als je weet dat de douches hier koud zijn, ijzig koud. De tweede dag was het pas echt tijd om de toerist uit te hangen. We besloten een canopy toer te doen, via kabelbanen door de kruinen van het regenwoud glijd
en. Zalig! Je voelt je precies zoals superman (of supergirl in mijn geval). Het hikingtripje erna liet een prachtig panorama zien van La Fortuna. Om dan uiteindelijk alles in schoonheid af te sluiten, was er in het stadje zelf de jaarlijkse paardenparade, het hoogtepunt van het jaar waarvoor iedereen maar dan ook iedereen komt opdraven. Wat een drukte van jewelste was dat: overal geparkeerde jeeps volgeladen met mensen in de open koffer. Wat een sfeertje! Super. Fantastisch. Splendido! Een zalig goed weekend, op naar het volgende!

¡Pura vida!

2 opmerkingen:

Jana Blondeel zei

Hey Evelien,

Prachtig beeldmateriaal!
Zo te zien heb je je nog niet echt verveelt.. Ik wacht al op het volgende verslagje ;)

Groetjes Jana

Fien zei

Elaba Evelientje, het ziet er allemaal prachtig uit en ben echt jaloers! Ik zit hier maar achter mijn computer literatuur studie te schrijven maar mijn mossel experiment is vorige week van start gegaan dus is het nu aan de mosseltjes om vele vervuilende stoffen op te nemen!
Hier wordt het stilletjes aan winter, was onder de 0° vannacht!
Amuseer je daar nog heel goed en ik kijk uit om een foto verslag te zien als je terug komt (heb maar 1 examen dus zal het zeker lukken om in januari af te spreken!)
knuffel, Fien xXx